BUSINESS...

fuhh..klau ckp psal bisnes ni,aku mmg minat gle ngn bisnes. aku xmnat sgt kja mkn gji ni.. tp aku heran,knp org mlayu kita xmnat dgn bisnes? sdgkn dlm quran sndri dh mnyatakn 9/10 dr pndapatan itu dtgnya dr PERNIAGAAN! ITUPN XFHM LGKE?
xfhm bia aku terangkn yg gelap. aku amek contoh yg plg simple gle lah ni. klau Quran kta pndpatan dr perniagaan tu 9/10..maknanya eg: gaji org mkn gaji,sbulan = RM 1500
so RM 1500 org mkn gji ni ialah 1/10. mnkala pndptn org bisnes darabla rm1500 tu dgn 9 kli ganda RM1500 x 9 jela. jwpnnya ialah rm13500. can u believe it. stil xpcaya jgk? ok fine,tnya ayah kamu,ayh kamu keja apa? kbnykn ayh org mlayu ni kja kerajaan ler..then tnya org cina depa keja apa? cina o india mmg ssh sgt nk dpt keja krajaan.i mean ssh sgt3..hbis 2 xdak kja nk amek duit dr mna ni..maka dr dgn itulah cina terpaksa berniaga utk mencari wang utk hdup dlm negara m'sia ni.. smpailah akhir skli tiba2 kta hairan mlihat mreka slalu o kebiasaanny kereta mereka adalah BMW 318i,525i, Mercedes, Camry 2.4, Alphard,Civic,Accord SDGkn org melayu kta masih mleleh mlihat org cina 2 didlm kereta kancil kta sendiri..huhuhu(gelak sipu2..)lekehka klau nek keta kancil? maksud aku xlekeh..TP! tnyalah pd diri anda sndiri,suatu hari bla aku dh besar keta apa yg aku nk pakai..yg pst tiada siapapn dlm dunia ini impiannya hnyalah memiliki kereta kancil..

0 comments:

Post a Comment